15 jul 2008

Handig!

Toevoeging aan je Gmail adres voor slimme filters
Uitgegeven: 15 juli 2008 02:00

Je Gmail adres bestaat uit meer dan 1 adres. In theorie heb je beschikking over een hele rits andere adressen die lijken op jouw email adres. En dit maakt het handig om inkomende informatie te filteren.

Gmail ziet namelijk niet of er puntjes of een + in het mail adres staat. Hij herkent het wel, maar filtert het er weer uit. Op die manier is lifehackingfan @gmail.com hetzelfde adres als lifehacking.fan @gmail.com en life.hack.ing.f.a.n @gmail.com.

Ook kan je het plusteken ("+") gebruiken in je mail adres. Zoals bijvoorbeeld lifehackingfan+inschrijving @gmail.com. Hier wordt de "+inschrijving"eruit gefiltert door Gmail en komt de email gewoon terrecht bij lifehackingfan @gmail.com. Maar wat heeft dit nou voor nut?

Omdat Gmail het "to" adres wel blijft zien, het is dus wel zichtbaar dat het mailtje gestuurd is naar lifehackingfan+inschrijving @gmail.com, is de mailstroom naar dit email adres te filteren. Zo gebruik ik mijn eigen email adres +inschrijving bij inschrijvingen op websites waar een login voor nodig is. Ik filter het "to" email adres op eigenadres+inschrijving @gmail.com en stop deze automatisch in een mapje met inschrijvingen.

Dit gebruik ik ook voor andere zaken. Rabobank vraagt bij een betaling bijvoorbeeld of er een bevestiging naar een email adres moet worden gestuurd. Hier vul ik dan in: emailadres+bank@gmail.com. Ook hier zit weer een filter op en komt netjes in het foldertje in Gmail met mijn online bankzaken.

Geen opmerkingen: