18 jan 2009

Just in time

Iedereen zal het wel herkennen, je bent net op tijd om erger te voorkomen.

Zo heb ik al eens een van de kinderen net op tijd kunnen behoeden voor gevaarlijk oversteken, net op tijd de hoofdkraan kunnen afsluiten om een overstroming in de keuken te voorkomen, net op tijd kunnen tanken om een lege tank te voorkomen etc etc.

De laatste weken gebeurde het me weer een paar keer. Net op tijd.

Mark heeft voor sinterklaas een bestuurbare auto gekregen. In deze auto zitten oplaadbare batterijen en die kunnen in de auto zelf worden opgeladen. Gisteravond hadden de jongens de auto aan de oplader gelegd.

Om 0:00 uur was ik nog beneden en opeens hoorde ik een sissend geluid. In eerste instantie dacht ik dat het strijkijzer nog aanstond maar het was de auto. Deze was zo warm geworden van het opladen dat de oplaadbare batterijen door de behuizing waren gesmolten. Net op tijd kon ik de auto oppakken en onder de kraan blussen. Moet er even niet aan denken wat er gebeurt zou zijn als ik al op bed gelegen had.

Twee weken geleden deed de verwarming het niet. Dit gebeurt wel vaker en de remedie is dan het cv systeem bijvullen met water omdat de druk te laag is. Ook deze keer was dat het euvel en heel netjes heb ik het systeem bijgevuld tot 1,5 bar. Wat ik echter vergeten was is de kraan af te sluiten. Dus de vulslang zat aan de ketel, de kraan aan de ketel zat dicht alleen de waterkraan stond nog open met als gevolg dat de vulslang alle waterdruk moest weerstaan.

Om 5 uur stond ik op om me klaar te maken voor het werk. Om 5:15 hoorde ik op zolder water lopen! Wat bleek, de vulslang was geknapt en in een korte tijd was er een waar waterballet ontstaan. Net op tijd kon ik de kraan sluiten waardoor grote schade voorkomen werd. Ik moet er niet aan denken als dit gebeurt zou zijn terwijl we naar het werk waren!!

Net op tijd blijkt een veiligheidsklepje in ons leven te zijn geworden. Nu maar hopen dat Net op tijd niet Net te laat word.

Geen opmerkingen: