7 apr 2009

Periodiciteit crisis

Ik heb al verschillende malen een crisis meegemaakt.

De eerste was halverwege de jaren 80. Ik weet nog goed dat het toen erg moeilijk was om aan werk te komen. Ik kwam van het VWO en wilde de verpleging in. 35 Brieven heb ik verstuurd en 3 gesprekken gehad. Uiteindelijk werd ik aangenomen in Bennekom en heb daar de Inservice A opleiding gevolgd. Van de rest van de crisis heb ik toen weinig meer meegekregen.

Halverwege de jaren 90 was er weer een als ik me goed herinner. Ik zat echter diep geworteld in het ziekenhuis van Apeldoorn als IC/CC verpleegkundige. In tijden van crisis zijn overheid en ziekenhuis prachtige plekken om te werken. Je hoeft je nergens druk om te maken en het gaat vanzelf voorbij.

Eind jaren 90 wilde ik iets anders. De automatisering! Bomen groeiden tot aan de hemel en alles kon. Na 1 sollicitatie kon ik aan de slag als Lotus Notes ontwikkelaar. Geweldige tijd bij een geweldig bedrijf, e-office, meegemaakt. En toen kwam de crisis. Een en ander geluxeerd door een terroristische aanval op het World Trade Center in New York, maar met name ook zelf regulerende economie om paal en perk te stellen aan de internet hype die er toen was.

Van deze crisis kan ik me nog alles herinneren. In het bedrijf vielen er ontslagen en de opdrachten bleven maar uit. Toch was ik relatief veilig, geworteld en multi inzetbaar als ik was.

Nu is er een nieuwe crisis, net op het moment dat ons bedrijfje, die we twee jaar geleden zijn gestart, vorm begon te krijgen. In eerste instantie leek het dat we er zonder kleerscheuren vanaf zouden komen maar blijkbaar zaten we nog niet op het dieptepunt. Deze week moesten we buigen voor tariefsverlaging bij de ABNAMRO en opportunities, die er nog genoeg zijn, lijken maar niet te vallen.

Spannende tijden. En ik, ik voel het nu wel degelijk. Best een angstige situatie maar het geeft ook energie. Energie om creatief te zijn en afwijkende oplossingen te verzinnen. 

Geen opmerkingen: