13 mrt 2008

Big Brother

Ik maak me de laatste tijd wel eens zorgen over het feit dat er zomaar persoons informatie op straat ligt als je gebruik maakt van bepaalde diensten op het internet. Google en Microsoft worden tegenwoordig met regelmaat van de klok beschuldigd van het schenden van privacy omdat ze ongevraagd gegevens opslaan van personen. Een van deze gegevens is het ip adres van je computer. Het ip adres is een uniek nummer die een computer in het internet identificeert. Is het dan zo erg dat dit nummer opgeslagen wordt? Nou, daar verschillen de meningen over. Het kan best privacy gevoelig worden op het moment dat dat ip nummer aan een naam en locatie gekoppeld kan worden.

Om het een en ander eens te testen heb ik op deze site een paar trucs uitgehaald. De eerste truc is het achterhalen van het ip adres van de bezoeker. Dit is heel makkelijk te doen door middel van het uitlezen van een HTTP header die iedere webbrowser naar een webserver verstuurd. In het geval van deze blog moest ik het echter iets ingewikkelder doen want ik heb geen toegang tot de server, en dus de HTTP headers, van deze blog. Ik vond een gratis javascript service die je in je pagina kan laden en die vervolgens het ip adres van je computer teruggeeft.
(kijk maar eens hier: http://scripts.hashemian.com)

Nadat ik op deze manier het ip adres van bezoekers als "user defined parameter" aan google analytics gevoerd had (dmv: pageTracker._setVar(VIH_HostIP)), was ik klaar voor een volgende stap, het geoloceren van bezoekers aan de hand van het ip adres.

Ik vond een opensource javascript project die je de mogelijkheid geeft een javascript te laden die je vervolgens de landnaam, stadnaam, lattitude en lontitude van de gebruikte computer teruggeeft. ( zie:http://j.maxmind.com). Deze service maakt gebruik van een database waarin ip adressen gekoppeld zijn aan geografische gegevens. De service is niet altijd heel precies, maar meestal geeft hij toch een geografische locatie die behoorlijk in de buurt zit.

De volgende stap was het gebruik maken van google maps om grafisch aan te geven waar een gebruiker zich bevindt. Het resultaat is onder het kopje "Big Brother" te zien op deze blog.

De coclusie van deze exercitie is: het is toch wel erg eenvoudig om met bestaande tools relatief privacy gevoelige informatie te genereren en te tonen cq op te slaan.

Geen opmerkingen: