25 okt 2009

Live Parental Controls

We hebben drie jongens. Deze drie boefjes gaan steeds meer het internet op op zoek naar content die niet al te netjes is. Om hier wat meer grip op te krijgen ben ik al tijden op zoek naar een mooie en effectieve oplossing.

Eerst heb ik het een en ander geblocked op mijn Netgear Router door middel van keywords. De firewall van de router houdt dan content tegen als er een keyword voorkomt in de opgevraagde content.

image

Op zich werkt deze oplossing prima maar het vereist lange lijsten van keywords en vraagt dus frequent onderhoud.

In augustus van dit jaar is Netgear een samenwerkingsveband aangegaan met OpenDNS. OpenDNS levert DNS functies en bestaat inmiddels al een paar jaar. Ik gebruik OpenDNS al heel lang als DNS servers voor mijn thuis netwerk. De DNS servers zijn snel en betrouwbaar en vallen in die zin positief op in vergelijking met de DNS servers van UPC.

Nu is het mogelijk om door middel van een router firmware upgrade de router te koppelen met de Live Parental Control mogelijkheid van OpenDNS. Dit geeft me de mogelijkheid, op basis van categorieën, bepaalde content te blokkeren voor mijn thuis netwerk. Vooralsnog werkt het prima.

image

Geen opmerkingen: