19 jan 2008

Regular Expressions

Ik ben al heel lang fan van Regular Expressions. De manier om programmatisch tekst te manipuleren volgens specifieke patronen.

De meeste programmeertalen hebben een Regular Expression engine: javascript, java, .NET, VB etc, Wanneer zou IBM nou een engine in lotusscript implementeren?

Maar goed, daar gaat dit item niet over. Het schrijven van Regular Expressions is erg lastig. Ik ben wel eens dagen bezig geweest om het een en ander goed te krijgen. Ook deze week, op een avond, was er weer een moment dat ik een Regular Expression nodig had( het filteren van file:/// urls'uit een HTML pagina ). Na een uurtje proberen was ik het zat en heb ik RegexBuddy gekocht. (http://www.regexbuddy.com) Een aanrader voor iedereen die beroepsmatig wel eens iets met Regular Expressions doet!!

Geen opmerkingen: