2 sep 2008

Lotus Notes Traveler

Lang geleden had ik een BlackBerry als mobile device. Deze heb ik in moeten leveren toen ik wisselde van werkgever. Nu is dat niet heel erg want mobile devices zijn er genoeg en met mijn huidige Sony Ericsson pi1 kan ik heel goed uit de voeten.

Toch mis ik de BlackBerry wel. Reden hiervan is de push mail die je met de BlackBerry tot je beschikking hebt.

Ik heb allerlei middelen geprobeert deze functionaliteit op mijn eigen SonyEricsson te dupliceren. Zo heb ik een Java proces geschreven die alle ontvangen mail als SMS naar mijn telefoon stuurde. Dit was echter geen succes. Berichten werden afgekapt vanwege de maximale lengte van SMS berichten. Bovendien liepen de kosten al snel uit de hand.

Een volgende stap was het installeren van de IMAP taak op de Domino server. Met behulp van de ingebouwde IMAP client op de SonyEricsson kon ik toen periodiek mijn mail ophalen. Het is echter geen "push".

In Lotus Domino 8.01 heb je nu een andere mogelijkheid. Deze heet Lotus Notes Traveler. Een additioneel stukje software die op de server geinstalleerd moet worden en....... de domino server heeft de mogelijkheid om mail te paushen naar mobile devices. Helaas is dit alleen mogelijk als je mobile device Windows Mobile 5/6 als OS heeft. Mijn SonyEricsson valt daarmee buiten de boot :-(

Toch heb ik, voor een aantal collega's met een Windows Mobile device, Lotus Notes Traveler geinstalleerd. Na een vlekkeloze next, next, finish installatie ( pas op: niet automatisch je http configuratie laten aanpassen als je al gebruik maakt van internet site documents!!) en het openen van de firewall voor een specifieke tcp poort, werkte het als een zonnetje.

Traveler word geinstalleerd met een website waar de mobile devices de Traveler client kunnen downloaden. Op deze website kun je de juiste versie van de client kiezen, afhankelijk van de versie van het OS die er draait, en de software wordt geinstalleerd. Allemaal erg eenvoudig. Na de installatie is Traveler geintegreerd in je mobile device en ben je push mail enabled.

Tot op heden werkt het als een zonnetje! 

Geen opmerkingen: