11 sep 2007

JDBC en servlets

Het afgelopen weekend ben ik bezig geweest met het bouwen van een servlet op Domino.
Deze servlet maakt een JDBC connectie naar een MySql database.

Vervolgens heb ik 40000 records in een tabel gezet en tevens 40000 documenten in een domino view gehangen.

Na de voorbereidende werkzaamheden ben ik gaan testen.
Wat opvalt is dat de response tijd van view en servlet nagenoeg gelijk zijn. In kleinere hoeveelheden data komt de view er beter af en in grotere hoeveelheid data komt de servlet er beter af. Wat ook opvallend is is dat bij het ophalen van 40000 documenten uit een view de HTTP taak van domino een error genereerd: local heap size full. De servlet heeft dit probleem niet ( als je tenminste de java heap size in de notes.ini verhoogd ).

Ook heb ik een stress test met 50 concurrent gebruikers gedaan. Dit met behulp van Jmeter. Ook hier ontlopen de performances elkaar nauwelijks.

Conclusie: mijn testen is niet wetenschappelijk onderbouwt en in een gecontroleerde omgeving zal er zeker her en der performance winst te halen zijn. Toch lijkt het gebruik van JDBC met behulp van een servlet weinig strafpunten op te leveren qua performance.

Geen opmerkingen: